Vanningsvogner til landbruket

/
/
Vanningsvogner

DB Agro er stolt importør av vanningsvogner fra den anerkjente italienske produsenten RM Irrigation Equipment, en ledende aktør med over 1500 årlig produserte enheter som eksporteres globalt.
RM er kjent for innovasjon og pålitelighet, og deres avanserte teknologi gir effektive løsninger for landbruksbehov over hele verden.

DB Agro er dedikert til å tilby norske landbruksbedrifter tilgang til kvalitet og pålitelighet gjennom dette partnerskapet, og RM Irrigation Equipments vanningsvogner er designet for optimal effektivitet, holdbarhet og brukervennlighet.
Med dette samarbeidet kan norske bønder dra nytte av pålitelig teknologi fra en anerkjent internasjonal leverandør for å optimalisere vanningsprosessene og øke avlingene.

RM 560GX Vanningsvogn
RM 560GX
Slange Ø:  63 / 70 / 75 / 82 mm
Max. lengde:  340 / 330 / 250 / 160 M
RM 570GX EVO
Slange Ø:  75 / 82 / 90 / 100 mm
Max. lengde:  360 / 330 / 310 / 220 M
RM 581GX EVO
Slange Ø:  82 / 90 / 100 / 110 mm
Max. lengde:  430 / 400 / 350 / 270 M
RM 690GX EVO
Slange Ø:  90 / 100 / 110 / 120 / 125 mm
Max. lengde:  520 / 470 / 380 / 320 / 300 M
RM 790GX
Slange Ø:  100 / 110 / 120 / 125 mm
Max. lengde:  500 / 490 / 370 / 350 M
RM 890GX
Slange Ø: 100 / 110 / 120 / 125 / 135 / 140 / 150
Max. lengde: 650 / 570 / 440 / 420 / 390 / 300 / 280
RM 890GX EVO
Slange Ø: 100 / 110 / 120 / 125 / 135 / 140 / 150
Max. lengde: 680 / 600 /540 / 520 / 470 / 390 / 350
RM 600XJ
Slange Ø: 90 / 100 / 110 / 120 / 125
Max. lengde: 520 / 470 /380 / 320 / 300
RM 700XJ
Slange Ø: 100 / 110 / 120 / 125
Max. lengde: 500 / 480 / 370 / 350

RM Irrigation Equipment - Vanningsvogner

Maskinen er utstyrt med solide og store hydrauliske støttebein for høy forankring på enhver type jord. Disse betjenes hydraulisk.

Bredden på trommelen gjør det mulig å redusere totalhøyden på RM-maskinene, noe som gjør dem blant de mest stabile maskinene på markedet.

Monolitiske RM-rammer er fri for skrudde strukturelle elementer, produsert i ett stykke og varmegalvanisert, designet gjennom et tredimensjonalt beregningssystem. 

Rammen på RM vognene er produsert i en hel ramme som er varmgalvanisert og designet gjennom et tredimensjonalt beregningssystem.

Alle vanningsvognene fra RM blir testet grundig med både mekaniske og hydrauliske tester før de sendes ut til forbrukere og importørerer. 

Se også:

Energieffektivitet med forbruksredusering - takket være RM turboredusere

Energiforbruket for å dra inn slangen er avgjørende for økonomien på en vanningsvogn. 

RM Turbo-Reducer med innebygd bypass og firetrinns girkasse reduserer trykktapet betydelig under vanningen, noe som gir en bedre totaløkonomi. 

Turbinens impellerdesign er basert på avansert aerodynamikk, som gir en strøm av væske uten turbulens ved et minimalt inntakstrykk på 1,5 bar. Turbo-Reducer-enhetens kvalitet sikres med rustfrie bevegelige deler, inkludert lager, og den krever ingen periodisk vedlikehold.

Systemet har en innebygd automatisk brems under avrulling og frakobles under opprulling. RM Power Save™-systemet gir rask hastighetsendring under opprulling av slangen med vanntrykk, og reduserer umiddelbart turbinens hastighet uten elektroniske kontroller.

Nøyaktighet i rotasjon, ved hjelp av kjededrift

En annen bemerkelsesverdig egenskap ved RM slangetrommelen er:

Fra og med modellen 581 Gx Evo er drivmekanismen mellom turbo-reducer og trommel produsert med høy strekkfasthet ARNOLD STOLZEMBERG®-kjede med ekstruderte ruller og uten forlengelse.

Videre, ved bruk av justerbare tannhjul (en annen eksklusiv funksjon fra RM) plassert i den ytre trommeldiameteren, skapes det en meget høy transmisjonsutveksling mellom hjulet og turbo-reduseringsgiret for å drastisk redusere energiabsorpsjonen ved opprulling samt dreiemomentet i utgangsakselen til reduksjonsgiret, og dermed bevare dets levetid.

I modellene 1000 Gx og MAGNUM Fx er drivkjedene plassert på begge sidene av trommelen for å også oppheve dreiemomenteffekten til trommelen.

Spolaksel - den beste teknologien tilgjengelig på markedet

Støttene som hjulet roterer på, er utsatt for svært høye belastninger, og genererer dermed høy friksjon, som må minimeres for å redusere anstrengelsen som kreves for bevegelsen.

Allerede fra modellen 540 Gx er RM spolakselen:

  1. Støttet av kulelager med stor diameter som eliminerer friksjon (1);
  2. Beskyttet av en utskiftbar stålring laget av rustfritt stål (2), der leppestettingsringer fungerer, og sikrer dermed lang levetid selv i nærvær av aggressive væsker som slam.

Enkelt vedlikehold: Når leppestettingsringene er slitt, kan de skiftes ut på få minutter.

Denne teknologien, eksklusiv for alle RM-modeller, er implementert i hele GX-serien, inkludert de rimeligste modellene.

Innovativt kontrollpanel med Program Rain 10-12

Vanningsvognen styres fa boksen til Program Rain. (Denne brukes også på bla.  Boarding vogner). Styreboksen er robust og pålitelig, og hovedprogrammet har vært i bruk i mange år.

Egenskaper

  • Hastighetsregulering
  • Før- og etter-vanning
  • 4 forskjellige hastigheter
  • Klokke
  • Justerbar starttid
  • Stopp-tid vises i displayet
  • Rørlengde
  • Aktuell hastighet
  • Batterispennning
  • Laderegulering
  • Trykksensor
  • Stoppsensor
  • Hastighetssensor
  • Motor 1, regulering av motor
  • Motor 2, stoppmotor
  • Sakte start av turbinen
  • Sakte åpning for inntak av vann
  • GSM SMS-meldinger for fjernkontroll

Høydejusterbart dragøye

Fra og med modellen 690 Gx Evo kommer modellene med høydejusterbart drag øye. 
Disse justeres enkelt ved hjelp av enkle låsesplinter.

Dobbel akslet med asymmetrisk svingarm

GX-serien har dobbelaksel med isodiametriske hjul og asymmetrisk svingarm, som reduserer trekkraften på ujevne underlag.

Tilpassbart hydraulisk system

Det hydrauliske systemet kommer standard med betjening av braketter og løfting, men kan tilpasses etter behov og ønske. Ta kontakt med oss for mer informasjon.

Konstruert med flere seksjoner for en holdbar spolestruktur

Fra og med modellen 581Gx bruker spolen flerseksjonsteknologi med ribber og sider laget av høy-kvalitets DOMEX 420™-materiale.
Sider er montert med presisjon ved hjelp av HD Laser-system og robotisk sveising, gir høy bøyemotstand og øker støtteflaten for PE-slangen med 300%.


Hver seksjon av hver side er designet for å være fullstendig og grundig dekket av dobbeltlags malingsbehandling, selv i de mest interne delene. På denne måten forringes ikke stålet i de lukkede eller skjulte delene. Et hvitt segment på siden gjør det mulig å kontrollere jevn snurredreiing selv fra lang avstand.

Maksimal stabilitet og retningsevne under alle forhold - ved hjelp av RM Irrigation Equipment sin Rain-Gun

Alle vognene er tilgjengelige i versjoner med to eller fire faste gummihjul og en styringspneumatikk.
Dette hjulet gjør at vogna følger vanningslangen i posisjonen der den ble rullet ut (fig. A).
Siden den er styrt, styrer den seg selv ved hjelp av PE-slangen, og eliminerer dermed den typiske unøyaktigheten til vognene med fast midthjul eller skyvehjul som ikke følger den ideelle banen på stier som ikke er perfekt rette (fig. B).

Støpejernshjul med retningskanter, spesielt designet for å matches med styrehjulet, leveres som ekstrautstyr. De øker styringen og massen der det er mest nødvendig.
Begge hjulene er utstyrt med nav med avsmalnende kulelager med smørenippel.

Hele vognstrukturen er varmegalvanisert, noe som sikrer en utmerket levetid mot korrosjon.

Lang levetid og holdbarhet - takket være malingsprossesen

Det utføres en forebyggende beisbehandling på de malte delene av alle RM-maskiner, etterfulgt av en maling gjennom et dobbeltlags elektrostatisk system.

Dette sikrer et belegg selv på de mest skjulte maskindelene, med svært miljøvennlige vannbaserte maling og grunning.

Hver syklus følges av en stabiliseringbehandling i ovnen ved 60°C, noe som resulterer i overflater som er svært motstandsdyktige mot korrosjon, spesielt mot UV-stråler.

Maksimal stabilitet og retningsevne under alle forhold - ved hjelp av RM Irrigation Equipment sin Rain-Gun

Fra og med modellen 540 GX stopper spredevognen imot slutten av intrekket før den løftes automatisk opp på vognen. 
Alle spredevogner er utstyrt meden vippe funksjon for å unngå endringer i balansen imot slutten av intrekket. Med dette opprettholdes riktig posisjon på vannkanonen helt inn